Hvordan bidrar skadelig og manipulativ design til å spre skadelig innhold til barn og unge? Hvordan påvirkes deres meninger? Og hvordan kan barns rett til informasjon, tankefrihet og deltakelse balanseres opp mot kravet til beskyttelse på nett? Dette er spørsmål som diskuteres på Medietilsynets arrangement 13. august.
Barn og unge bruker mye tid på internett, og store deler av hverdagen oppholder de seg i en virkelighet skapt av store sosiale medier- og teknologiselskaper. Mange av disse selskapene har et design som er laget for at brukerne skal tilbringe mest mulig tid foran skjermen. Innholdsalgoritmer basert på profilering gjør også at barn og unge får et begrenset bilde av virkeligheten.
På arrangementet legger Medietilsynet fram nye tall om barn og unges bruk av sosiale medier og eksponering for skadelig innhold, fra rapportene Barn og medier 2024 og Foreldre og medier 2024. Mikkel Flyverbom, professor og leder av den danske ekspertgruppen om BigTech, presenterer sine anbefalinger om ansvarlig bruk av teknologi, etter en innledning av statssekretær i Barne- og familiedepartementet, Eli Blakstad. Videre blir det panelsamtale med blant andre Mikkel Flyverbom, Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, Mehri Agai, forsker ved Universitetet i Bergen, Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet og Kjartan Sverdrup, Head of Government Relations and Public Policy for TikTok i Norge.