Brukermedvirkning i utforming av kommunale helse- og omsorgstjenester er et krav fra myndighetene. Dette innebærer et samarbeid mellom fagpersoner og brukerrepresentanter og er avgjørende for å sikre tilbud av høy kvalitet og som er tilpasset innbyggernes behov.
Betydningen av brukermedvirkning i tjenesteutvikling løftes frem i sentrale helsepolitiske og strategiske dokumenter. Hvordan dette skal gjøres i praksis, finnes det imidlertid lite informasjon om.
En fersk doktorgradsavhandling belyser hvordan partene i samarbeidet manøvrerer i grensesnittet mellom politiske idealer og de reelle vilkårene for medvirkning i praksis. Avhandlingen peker på begrenset kunnskap blant ledere og ansatte og samarbeidets kompleksitet som to av utfordringene. Kommunene synes å være for dårlig rustet for å drive med brukermedvirkning i tjenesteutvikling.
Avhandlingen konkluderer med at det er en lang vei å gå fra ideal til praksis når det gjelder brukermedvirkning i utvikling av kommunale helsetjenester. Det er behov for diskusjon og mobilisering. Vi inviterer til panelsamtale under Arendalsuka!