Nødsamtaler til 113 er krevende. Samspillet mellom innringer og operatør er avgjørende. Det er vanskelig å kommunisere godt når emosjonstrykket er høyt, non-verbal kommunikasjon er borte og det står det om livet. Operatøren må vite nøyaktig hva hun skal si for å hjelpe innringer observere, gi informasjon og starte førstehjelp.
Gjennom analyser av samtaler ved en av våre største AMK-sentraler (Akuttmedisinsk Kommunikasjonssentral) fant vi at kommunikasjonen ikke alltid gikk slik vi ønsker: Informasjon gikk tapt, samtaler dro seg mot konflikt, vi registrerte tap av tid og feil bruk av ressurser.
Vi utviklet derfor nye kommunikasjons-metoder for bruk i nødsamtaler. Vi utviklet også et nytt Startkort. Startkort er første-siden i Norsk Indeks for Medisinsk Nødhjelp (NIMN). Det beskriver hvordan AMK-operatører bør åpne en 113-samtale.
Sesjonen gir deg innsikt i de atferdspsykologiske prinsipper som ligger til grunn en profesjonell nødsamtale. Vi presenterer det nye Startkortet og vi vil dele feil og suksesser vi opplevde på veien.