til hovedinnhold
 
Utskrift fra www.arendalsuka.no
Dette var et arrangement i 2022.

Kommunikasjon i ekstremsituasjoner. Hva kreves av en AMK-operatør som svarer på nødnummeret 113.

Arrangør
Somsagt AS, Crisis Linguistics
Dag
Onsdag 17/8 2022 09:00 - 10:00
Arrangementstype
Foredrag
Tema
Helse , Media/kommunikasjon
Språk
Norsk
Sted
Eureka kompetanse
Stedsbeskrivelse:
1. etg.
Antall plasser i lokalet
20
 


Om arrangementet

Nødsamtaler til 113 er krevende. Samspillet mellom innringer og operatør er avgjørende. Det er vanskelig å kommunisere godt når emosjonstrykket er høyt, non-verbal kommunikasjon er borte og det står det om livet. Operatøren må vite nøyaktig hva hun skal si for å hjelpe innringer observere, gi informasjon og starte førstehjelp.

Gjennom analyser av samtaler ved en av våre største AMK-sentraler (Akuttmedisinsk Kommunikasjonssentral) fant vi at kommunikasjonen ikke alltid gikk slik vi ønsker: Informasjon gikk tapt, samtaler dro seg mot konflikt, vi registrerte tap av tid og feil bruk av ressurser.

Vi utviklet derfor nye kommunikasjons-metoder for bruk i nødsamtaler. Vi utviklet også et nytt Startkort. Startkort er første-siden i Norsk Indeks for Medisinsk Nødhjelp (NIMN). Det beskriver hvordan AMK-operatører bør åpne en 113-samtale.

Sesjonen gir deg innsikt i de atferdspsykologiske prinsipper som ligger til grunn en profesjonell nødsamtale. Vi presenterer det nye Startkortet og vi vil dele feil og suksesser vi opplevde på veien.

Medvirkende
  • Bård Fossli Jensen, ph.d. medisinsk kommunikasjon, barnelege, Somsagt AS - Crisis Linguistics
Kontaktperson
Bård Fossli Jensen, Daglig leder, Somsagt AS - Crisis Linguistics, 91100522, bfj@somsagt.no
Twitter:
Universell utforming
Rullestoltilpasset lokale
Rullestoltilpasset WC
Servering
Nei
Sidevisninger
544