Skipsfarten skal halvere utslippene av klimagasser innen 2030, og ha tilnærmet null utslipp i 2050. For å nå målet må mange skip bygges om eller erstattes med nye, men mange redere er usikre på hvilket drivstoff en skal velge. Er det mulig å bygge skip allerede nå, som også oppfyller utslippskravene for 2050? Og hvilke politiske virkemidler skal til for å utløse denne byggingen?
Fire innlegg som belyser hvor skoen trykker i dag:
Havfiskeflåten v/ Liegruppen
Supplyskip v/ Simon Møkster Shipping
Passasjerskip v/ Havila Kystruten
Kan dagens infrastruktur for distribusjon av LNG brukes til distribusjon av ammoniakk? v/ Grønt skipsfartsprogram
Fagpanel: Hvordan må det jobbes for å nå målet om nullutslipp i skipsfarten?
Liegruppen
Møkster
Havila Kystruten
Eidesvik
Yara Clean Ammonia
Politisk samtale
Medvirkende
Bjarne Haldorsen, Daglig leder, Liegruppen
Anne Jorunn Møkster, Daglig leder, Simon Møkster Shipping
Sandra Cathrine Ness, Leder for klima & miljø, Havila Kystruten