Synet på mobbing er i endring fra et rent individfokus til å også handle om sosiale dynamikker og utrygge fellesskap. Tilhørighet til felleskapet er viktig for at elever skal oppleve et trygt godt skolemiljø. I et endret syn er også læreres faglige undervisning og fellesskapende praksis avgjørende for å forebygge mobbing. Men hva lærer lærere om mobbing i utdannelsen sin? Og hva skulle de som ansetter dem ønske at de hadde lært?
Vi har invitert ulike aktører med erfaring og kjennskap til lærerutdanning til en utforskende samtale om hvordan et mobbesyn i endring kan være med på å både utfordre og utvikle dagens lærerutdanning.
Medvirkende
Frode Restad, Forsker, (moderator), Oslo Met
Dag Johannes Sunde, Studieleder og lærerutdanner, Oslo Met
Tarja Irene Tikkanen, Professor og lærerutdanner, UiS
Kristin Eidet Robstad, Direktør oppvekst, Kristiansand kommune
Linda Fagermo Hjørnevik, Rektor/Enhetsleder, Rykene oppvekstsenter, Arendal kommune
Lars Strande Syrrist, Leder, Pedagogstudentene
Kontaktperson
Trygve Beyer-Olsen, Politisk rådgiver, Partnerskap mot mobbing, 91647911