MANGFOLD OG MEDVIRKNING VIL GI BEDRE EIERSKAP I PROSESSENE FOR Å KUNNE OPPNÅ REELL INKLUDERING OG ØKT SOSIAL BÆREKRAFT!
Tema for Norsk kulturskoleråds arrangement er
mangfold > medvirkning > eierskap > inkludering > bæredyktig dannelse
- en sofa-samtale rundt temaet mangfold som en ressurs for bærekraft. Medvirkning for å skape eierskap til de prosessene vi er en del av, er et viktig element i dette.
Hvordan vi møter mangfold som ressurs, for å sikre medvirkning og eierskap med mål om utvikling av en bæredyktig dannelse?
Hva kan kulturskolen gjøre for å fremme bærekraft/mangfold hos i sin egen kommune?
Hvordan bruke mangfold som en ressurs i dette arbeidet?
Deltagere i samtalen er politikere, fagpersoner og “samtidsvitner”. Videosnutter vil underveis i samtalen presentere samtidsvitner, om ulike temaer ved mangfold. Begrepet samtidsvitner i denne sammenheng er mennesker med erfaring og bakgrunn innen ett eller flere av områdene: f.eks psykisk helse, etnisitet, legning, funksjonsnedsettelse osv.
Norsk kulturskoleråd er en interesse- og utviklingsorganisasjon for kommuner som driver kulturskoler. Å løfte fram hva våre medlemskommuner, gjennom sine kulturskoler, kan bidra med ved å se og bruke mangfold som en ressurs i sitt arbeid, vil også bringe oss inn på hvordan kunst og kultur kan virke som en inkluderende kraft - hvis vi bare velger å legge til rette for det.
Vi har stjernemerket noe viktige områder som kan komme til å være med i dialogen i sofaen:
Kraften og muligheten som ligger i mangfold når vi velger å se det som en ressurs for læring, mestring og verdiskaping.
Gi alle muligheten til å oppleve seg selv som betydningsfull, har en verdi gjennom anerkjennelse fra samfunn, arbeidsliv, sosiale nettverk (og seg selv!) og er en ressurs som kan bidra med noe verdifullt i de samme dimensjonene
Å anerkjenne noen som en ressurs, bidrar til at vedkommende blir en ressurs!
Kunsten og kulturens rolle i inkludering og innenforskap gjennom bevisst holdning til medvirkning for å skape eierskap.