Per i dag er det ikke tilstrekkelig etterspørsel etter frakt på grønne lasteskip - eller betalingsvilje for grønn godstransport. Store deler av flåten er gammel med et betydelig fornyingsbehov. Omstillingstakten må øke. For å lykkes, er det essensielt å få etablert markeder for bruk av grønne teknologier og drivstoff. Grønne offentlige og private innkjøpskrav i hele verdikjeden vil i siste instans også lede til grønn sjøtransport. (For eksempel krav fra byggherre til entreprenør, underleverandør, transportør og til rederi.) Men dette er krevende å få til.
Grønt Skipsfartsprogram (GSP) bruker betydelig innsats for å få dette til ved å samarbeide med private bedrifter som HeidelbergCement, Felleskjøpet og Veidekke, og offentlige etater som Statens Vegvesen. Alle disse vareeierne har tatt grep som fremmer markedene for grønn flåtefornyelse, og derved også flytter frakt fra vei til sjø.
Hva kan vi lære fra disse tidlige vareeier-erfaringene?
Hvordan kan politikerne etablere tiltak slik at det grønne skiftet og norsk flåtefornyelse kan skje på en effektiv måte - som også flytter last fra vei til sjø og som gir Norge økt konkurransekraft, sysselsetning og eksport?
Dette er de interessante og kompliserte spørsmålene topplederdebatten vil adressere denne gangen.
Medvirkende
Ingrid Hovland, Vegdirektør, Statens vegvesen
Catharina Bjerke, Bærekraftsdirektør, Veidekke
Per-Kenneth Øye, Logistikksjef, Felleskjøpet Agri
Sveinung Rotevatn, Klima- og miljøminister, Venstre
Helge Orten, Leder Transport- og kommunikasjonskomiteen, Høyre
Espen Barth Eide, Energi- og miljøkomiteen, Arbeiderpartiet
Sandra Borch, Energi- og miljøkomiteen, Senterpartiet
Lars Haltbrekken, Stortinget, Sosialistisk Venstreparti
Sveinung Oftedal, Fagdirektør, Klima- og miljødepartementet
Narve Mjøs, VP DNV og leder av Grønt Skipsfartsprogram, DNV
Christoffer Bøhmer, Daglig leder GSP Servicekontor, DNV