Fremragende forelesere eller aktive studenter: Hva skaper kvalitet i høyere utdanning?
Arrangør
NIFU
Dag
Torsdag 16/8 2018 13:30 - 14:30
Arrangementstype
Debatt
Tema
Forskning
, Utdanning
Språk
Norsk
Sted
Den Lille Andunge
Om arrangementet
Studentaktive læringsformer, praksis i arbeidslivet og studentdeltakelse i forskning er viktige tiltak i regjeringens stortingsmelding om kvalitet i høyere utdanning. Men i hvor stor grad tar lærestedene i bruk slike læringsformer? Bidrar slike læringsformer til høyere utdanningskvalitet og relevant kompetanse for arbeidslivet? Eller er det fortsatt foreleseren og den tradisjonelle forelesningen som betyr mest?
Hvilke utdanningsinstitusjoner og fag er kandidatene mest fornøyd med – og hvor er det kvalitetsproblemer? Er det endringer for de lærestedene som har fusjonert?
Hva hindrer og hva fremmer utbredelsen av gode læringsformer ved norske universiteter og høgskoler?
Betyr læringsmetoder og utdannings-kvalitet noe for om kandidatene får jobb?
NIFU har spurt de som vet best – nemlig mastergradskandidatene. Vi lanserer resultatene fra årets kandidatundersøkelse, og inviterer til debatt!
Medvirkende
Mari Kjos Hellum, Høgskolelektor, "foreleserdronning", kåret til en av Norges ti beste forelesere av Morgenbladet, Høgskolen i Østfold
Vigdis Vandvik, Leder, bioCEED – Centre of Excellence in Biology Education
Trond Vinje, Konserndirektør for HR, Evry
Anne Borg, Prorektor, NTNU
Gro Bjørnerud Mo, Prorektor, Universitetet i Oslo
Terje Mørland, Direktør, NOKUT
Håkon Randgaard Mikalsen, Leder, Norsk studentorganisasjon