Er det hensiktsmessig å droppe karakterene på ungdomsskolen?
Avgangselevene på Ringshaug ungdomsskole i Tønsberg får ikke karakterer på prøver underveis – de får halvårsvurdering og sluttvurdering med karakter. Praksisen, som også gjør inntog i Oslo-skolen, er helt i tråd med vurderingsforskriftene i Opplæringsloven.
To tøffe damer gjester frokostmøtet:
I en slik skolehverdag, står tillit sentralt. Lærerne og elevene har sammen fokus på utviklingen i faget – framfor hvilke karakterer elevene jakter. Kan dette tillitsforholdet gi tillitsreformen, nettopp vedtatt av Stortinget, et konkret innhold?
Kommer flere til å fullføre videregående opplæring, dersom de slipper å rive ned selvtilliten allerede på ungdomsskolen i jakten på gode karakterer?
Det som er sikkert, er at en karakterfri skolehverdag betinger nye arbeidsmetoder. En tettere faglig dialog mellom elev og lærer står sentralt og gjenspeiler mye av innholdet i Ludvigsen-utvalgets rapport.
Krogh og Tellevik Dahl deler sine erfaringer og synspunkter på en karakterfri skolehverdag.
Er en slik skolehverdag oppskriften på framtidas skole?
Enkel frokost serveres fra 08.00. Seminaret starter 08.30.