Skolen er det stedet flest unge opplever å møte rasisme. Til tross for dette, er rasisme som begrep utelatt fra alle kompetansemål i ungdomsskolen i Læreplan for kunnskapsløftet (LK20) som kom i 2020. I dette prosjektet undersøker jeg hvordan generaliseringen av læreplanmål har påvirket undervisningen om rasisme i norsk ungdomsskole. Studien tar utgangspunkt i kvalitative intervjuer med lærere og personer som var med på å utvikle kompetansemål for samfunnsfag og KRLE i den nye. I denne forskerstafetten vil jeg kort presentere hvordan lærerne og læreplanutviklerne balanserer autonomi når det gjelder valg av temaer det undervises om, og hvordan de diskuterer rasismetematikken og selve rasismebegrepet i klasserommet.
---
I forskerstafetten holder Fafo-forskere ti-femten minutters innledninger, deretter er det åpent for spørsmål og diskusjon. Hver etappe varer 25 minutter og foregår i Forskningsteltet ytterst på Langbryggen