45 prosent av unge menn opplever at de ikke kan si det de mener fordi samfunnet har blitt for opptatt av hva som er politisk korrekt. Dobbelt så mange gutter som jenter følger personer på sosiale medier med holdninger som anses som ekstreme, ifølge innsikt fra Opinion. Samtidig omtales ofte unge menn som en vanskelig målgruppe å kommunisere til for merkevarer.
Mens idrettsstjerner og artister fortsatt spiller en stor rolle som inspirasjonskilder, ser vi nå en økende trend der mange influensere blir stjerner gjennom sosiale medier som YouTube, TikTok og Instagram. Ofte helt uten filter.
Hva opptar unge menn i dag, og hvilke strategier og kanaler kan aktører bruke for å nå denne målgruppen?
Hva gjør at enkelte influensere, aktører og merkevarer fanger oppmerksomheten til unge menn, mens mange ikke når frem i det hele tatt?
Har merkevarene blitt mer forsiktige i formidlingen mot unge menn i dagens multifasetterte medieverden?
Vilde Vågsland fra Opinion innleder arrangementet med å dele innsikt fra deres målgruppestudier om unge menn i Norge. Etterpå stiller Simen Velle, leder for FpU og flere aktører opp til paneldiskusjon for å dele erfaringer og diskutere problemstillingene om ytringskultur, og om det finnes et godt veikart til kommunikasjon mot unge menn?