I løpet av de siste tiårene har barnehagetilbudet i Norge utviklet seg fra å være et selektivt tilbud til svært få barn til å bli en nærmest universell velferdsordning. Lenge handlet barnehagepolitikken om å skaffe flere barnehageplasser, og frem til midten på 1990-tallet var barnehagesektoren kjennetegnet av udekket behov og lange køer. Utover på 2000-tallet ble barnehagetilbudet bygget kraftig ut, og i dag går nærmere 95 prosent av barn i alderen 1–5 år i barnehage. Etter perioden med stor utbygging av kapasiteten er det blitt større oppmerksomhet om det kvalitative innholdet i barnehagene. Ekspertutvalget som lanserte sin rapport Et jevnere utdanningsløp. Barnehage og skole/SFO som innsats mot ulikhet blant barn i mars 2024, argumenterer for at barnehager kan og bør jobbe mer systematisk med å bidra til sosial utjevning og sosial mobilitet. I dette seminaret inviterer vi sentrale aktører på feltet for å diskutere barnehagens betydning i Norge i dag og hvordan barnehagene kan virke sosialt utjevnende gjennom å gi barn fra ulike miljøer likere muligheter ved starten av utdanningsløpet.