En del av den norske skolen sitt formål er å fremme demokrati, likestilling og vitenskapelig tenkemåte. På mange områder, og i mange deler av verden, er disse verdiene under press. I følge Freedom House så opplevde 52 land svekkelse i politiske rettigheter og demokratiske friheter, mens bare 21 land gjorde fremskritt.
Også i Norge ser vi tilløp til svekket oppslutning. ICCS-undersøkelsen, som måler hvor godt forberedt 9. klassinger er til aktiv samfunnsdeltakelse, viser at norske fjortenåringer fremdeles kan mer om demokrati og medborgerskap enn gjennomsnittet for elever i andre land, men for første gang går de norske resultatene ned.
Hvilken plass kan utdanningssystemet ta for å bygge demokratisk beredskap og kritisk tenkning?
Det blir korte innledninger om blant annet den demokratiske utviklingen i USA og i Norge, etterfulgt av en panelsamtale.
Målet med samtalen er å belyse hvordan skolen kan bli bedre rustet til å utdanne aktive demokratiske samfunnsborgere, som forsvarer demokratiske verdier og som styrker troen på at det faktisk nytter å engasjere seg – også kalt «politisk mestringstro».