Klimautvalget 2050 som la fram sin rapport høsten 2023 foreslår blant annet at kommunens ansvar for omstillingen til lavutslippssamfunnet bør forankres i lov og at det blir lovpålagt å vedta og følge opp arbeid med utslippsreduksjoner og omstillingen til et lavutslippssamfunn.
Miljødirektoratet peker i sin rapport "Klimatiltak i Norge - kunnskapsgrunnlag 2024" på at for å oppnå klimareduksjoner har kommunesektorens innsats stor betydning, men at med dagens virkemidler og rammebetingelser vil sektorens innsats fortsette å utvikle seg gradvis, men ujevnt rundt omkring i landet.
Kommunesektoren har et betydelig potensial i å kutte direkte utslipp og gjennom sin rolle som stor innkjøper stille krav til sine leverandører og deres utslipp. Myndighetene har vedtatt at klima- og miljøhensyn som hovedregel må vektes med minimum tretti prosent i offentlige anskaffelser. Men hva innebærer dette i praksis? Er kommunesektoren forberedt på å ta i bruk disse bestemmelsene? Hvilke krav bør sektoren sette til sine leverandører, hvordan kan dette måles og hvordan bør utviklingen følges opp i egen organisasjon?