Likestilling i Norge har kommet langt, men fortsatt er det en vei å gå for økonomisk likestilling i parforhold og i nære relasjoner. Som teknologer er vi opptatt av at måten systemet er utformet på, får konsekvenser for brukernes tilgang til informasjon og mulighet til å påvirke eget liv. Den digitale utviklingen av samfunnet gjør at alle må ønske å bidra til også digital likestilling i en stadig mer teknologitung hverdag. Banknæringen har utfordret kvinner til å ta mer grep om egen økonomi, særlig med tanke på å investere mer. Bankene har selv uttalt at menn i størst grad er hovedlånetaker i parforhold, og ber kvinner ta mer ansvar. Likestilling er et samfunnsproblem og må løses på tvers av alle kjønn og i alle parforhold.
Er det håp for at teknologi kan hjelpe til å fremme likestilling og økt medvirkning i fellesøkonomien? Banknæringen er mer digital enn tidligere, i denne prosessen forsvinner rådgivingen og kontakten med banken. Forskjellsbehandling av privatkundene er bygget inn i systemet. Å håndtere komplekse banktjenester er gjort til et privatproblem, men er det egentlig det? Har ikke banknæringen et ansvar for at digitaliseringen fremmer økonomisk likestilling?