Hva slags kunnskap og ferdigheter trenger de som skal være lærere i barnehage og skole de neste 20 årene? Klarer lærerutdanningene å gi dem dette? Og hvordan får vi «de rette» søkerne?
Søkertallene til flere av lærerutdanningene fortsetter å stupe. Debatten om akademisering av profesjonsutdanningene har preget våren, blant annet i forbindelse med stortingsmeldinga om profesjonsutdanningene. Diskusjonen har gått om relevansen og verdien til masteroppgavene i grunnskolelærerutdanningen, om opptakskrav og studiemodeller.
Samtidig blir det flere og flere høyt utdannede lærere der ute. Pedagogisk utviklingsarbeid har fått en større plass på mange skoler. Regjeringen ønsker at flere med masterutdanning skal ansettes i barnehagen.
Hvis framtidens barnehager og skoler preges av høyere forsknings- og utviklingskompetanse, hvordan vil dette påvirke samarbeidet mellom utdanningene og praksisfeltet? Vil vi i stadig i større grad samarbeide om utvikling av kunnskap?
Vi tror at framtidens drømmelærer finnes både blant ufaglærte barnehageassistenter, blant erfarne industriarbeidere og blant ambisiøse 19-åringer.
Hva skal til for å få fulle undervisningsrom, studenter fra alle samfunnslag, og gnistrende akademiske og praksisnære lærerutdanninger?
Innledninger ved:
- Elaine Munthe, leder av Kunnskapssenter for utdanning ved Universitetet i Stavanger, som skal snakke om framtidskompetanser
- Sølvi Mausethagen, leder av ekspertgruppa om styring av lærerutdanningene.
Paneldeltakere:
- Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet
- Tine Prøitz, visedekan / professor ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap, Universitetet i Sørøst-Norge
- Lise Selnes (Ap), stortingsrepresentant og medlem av Utdannings- og forskningskomiteen
- Marit Knutsdatter Strand (Sp), stortingsrepresentant og medlem av Utdannings- og forskningskomiteen
- Emma Lind (V), vararepresentant til Stortinget
- Geir Aaserud, studieleder ved barnehagelærerutdanningen ved OsloMet
- Anna Hagen Tønder, instituttleder ved yrkesfaglærerutdanningen ved OsloMet
Paneldebatten ledes av Gørill Warvik Vedeler, studieleder ved grunnskolelærerutdanningen ved OsloMet.
Roger André Federici, dekan ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier OsloMet ønsker velkommen og avslutter arrangementet.