Sophia på 15 år og hennes pappa Christian er gründerne bak "Large Ice Cream Company", LICC, som gir ungdom trygge tariffjobber som iskremselgere, og karriereutviklingsmuligheter. Rask og sikker betaling med lav pris bidrar til at en virksomhet som LICC kan drive kostnadseffektivt, og tilby enda flere ungdommer jobb.
I dag er ungdommen i LICC fornøyd med den norske betalingsløsningen BankAxept, fordi den er trygg og alltid tilgjengelig med en «offline» reserveløsning dersom nettet eller systemet skulle falle ut.
Men de fleste av oss vet ikke at plastkortene våre er todelte. De inneholder én del BankAxept, som de fleste bruker i Norge, og én del Visa eller Mastercard, som gjør kortet brukbart i utlandet. Her hjemme bidrar BankAxept til å spare butikkene og samfunnet for over 2 milliarder kroner hvert år.
I fremtiden kan kortvalget bli noe vi må ta stilling til – enten i den digitale lommeboken eller på betalingsterminalen. Vi spør derfor: Hvem er det som bør bestemme hvilken del av kortet det skal betales med – butikkene eller forbrukerne?
Hva betyr det for handelsdrivende om norske BankAxept faller bort?
Har det en verdi at forbrukerne selv må velge om de vil benytte den norske eller internasjonale delen av kortet?
Eller er det greit at butikkene, som tross alt betaler regninga, velger for oss?
Butikkene ønsker å videreføre fordelene med kombinerte betalingskort inn på mobilen, men er det gjennomførbart hvis BankAxept må kjempe om forbrukernes gunst i møte med globale markedsføringsbudsjetter?
Ungdommene i LICC vil selvsagt tilby store is til alle som vil ha!
Medvirkende
Benedicte B. Eie, Møteleder, Corporate Communications