Ny Nasjonal helse – og samhandlingsplan slår fast at kunstig intelligens (KI) kan bidra til raskere og mer presis diagnostikk, bedre beslutningsstøtte til personell, forenklet logistikk, automatisering av administrative oppgaver, og at innbyggerne settes bedre i stand til å følge opp sin egen helse. KI vil kunne utgjøre et betydelig bidrag til en bærekraftig utvikling av vår felles helsetjeneste (Meld. St. 9 (2023–2024) (regjeringen.no)). Innen medisinske spesialiteter er vi godt kjent med at bruk av KI-verktøy fremstår som lovende; Men vi stiller oss imidlertid spørrende til hvordan KI-løsninger og innovasjon kan skaleres i helse – og omsorgssektoren, slik at dette skaper verdi for pasientene og ikke minst helsepersonell?
I denne debatten ønsker vi å sette søkelyset på blant annet følgende problemstillinger:
Hvorfor er det viktig med topplederforankring og eierskap til verdien KI-løsninger og moderne teknologi kan skape?
Hvordan skal helsesektoren utvikle KI-baserte tjenester som raskere kan skaleres?
Hvilke risiko- og sikkerhetsmessige aspekter må virksomhetene ta stilling til, når det kommer til skalering av KI-løsninger?
Hvordan skal det skapes kultur og mindset for utnyttelse av moderne teknologi i helsesektoren?