til hovedinnhold
 
Utskrift fra www.arendalsuka.no

Fører samfunnsøkonomisk analyse av klimatilpasning mer til rassikring og mindre til nye motorveier?

Arrangør
Vestlandsforsking, Menon Economics, NGI, Statens vegvesen, Nye Veier AS
Dag
Torsdag 15/8 2024 10:00 - 11:00
Arrangementstype
Debatt
Tema
Samferdsel og mobilitet , Klima/miljø
Språk
Norsk
Sted
GRID-Arendal
Stedsbeskrivelse:
Bakgård, 2. et.
Antall plasser i lokalet
100
 


Om arrangementet

Riksrevisjonen la i 2022 fram en rapport med alvorlig kritikk av myndighetenes arbeid med å tilpasse transportinfrastruktur til et klima i endring. Den nylig vedtatte Nasjonal transportplan (NTP) for 2025-2036 presenterer en rekke mål for arbeidet med klimatilpasning, bl.a. at det skal tas høyde for de varslede klimaendringene ved planlegging, utbygging, drift og vedlikehold av infrastruktur; at ny infrastruktur må dimensjoneres til et fremtidig klima; og at det utarbeides et godt kunnskapsgrunnlag for å kunne vurdere hvilke tiltak som er de mest hensiktsmessige og effektive for å sikre transportinfrastruktur og personer mot klimapåkjenninger - herunder naturfareplaner, kartlegging av flom- og skredpunkter og risikokartlegging.

På dette arrangementet legger vi fram resultater av innovasjonsprosjektet «Klimatilpasning og vegtransport» som har pågått siden 2021. Formålet med prosjektet har vært å forbedre eksisterende metoder innen vegsektoren for å analysere fysisk klimarisiko og utvikle en ny metode for samfunnsøkonomisk analyse av fysisk klimarisiko og tiltak for klimatilpasning.

Først gir representanter for Statens vegvesen og Nye Veier AS deres vurderinger av hvor vegsektoren nå står i arbeidet med klimatilpasning.

Så kommer tre innlegg fra hver av forskningspartnerne i prosjektet. 

  • NGI om klimaendringene: Blir det bedre eller verre for veitransport i Norge?
  • Vestlandsforsking om klimarisiko: Er det klimaendringer eller samfunnsutvikling som bidrar mest?
  • Menon Economics om hvordan behandle klimatilpasning i samfunnsøkonomiske analyser og hvordan en bedre behandling kan påvirke prioriteringene.

I den påfølgende debatten stiller vi tre spørsmål:

  1. Har vi kommet langt nok i arbeidet med klimatilpasning av veiene i Norge?
  2. Hvilken rolle kan bruk av ny og alternativ teknologi (eks automatisk skredvarsling, mobile skredoverbygg) få i arbeidet med klimatilpasning?
  3. Når NTP varsler et redusert økonomisk handlingsrom – bør vi kan vi da bruke mer penger til rassikring av smale vestlandsveier og mindre til nye fire-felts motorveier?

Medvirkende
  • Cecilie Knibe Kroglund, Statssekretær i samferdselsdepartementet, Arbeiderpartiet
  • Marianne Sæhle, Fylkestingsmedlem Vestland fylkeskommune, Sosialistisk Venstreparti
  • Randi Walderhaug Frisvoll, Leder, Nasjonal rassikringsgruppe
  • Randi Storhaug, Nestleder, Norges naturvernforbund
  • Bjørn Laksforsmo, Divisjonsdirektør for drift og vedlikehold, Statens vegvesen
  • Anette Aanesland, Administrerende direktør, Nye Veier AS
  • Carlo Aall, Professor, Vestlandsforsking
  • Unni Eidsvig, Forsker, NGI
  • Annegrete Bruvoll, Forsker 1 og partner, Menon Economics
  • Peter Aalen (ordstyrer), Senior Manager, Menon Economics
Kontaktperson
Carlo Aall, Professor, Vestlandsforsking, 99127222, caa@vestforsk.no
Twitter:
Universell utforming
Nei
Servering
Ja
Sidevisninger
273