Ved inngangen til 2024 holdt Samferdselsministeren for første gang Jernbanetalen, og ga et punktlighetsløfte til reisende, godsnæringen og næringslivet. Her lovet han at flere tog skal være i rute, at dette vil gi mer fornøyde passasjerer og at flere vil ta toget. Konsernsjef i Bane NOR Thor Gjermund Eriksen sier at Bane NOR skal klare å levere på økt punktlighet.
På seminaret vil vi fokusere på nødvendige tiltak for å nå dette målet, og vurdere om Nasjonal transportplan (NTP) er verktøyet for suksess?
De samfunnsøkonomiske konsekvensene er betydelige når vedlikeholdet reduseres og investeringene i fornyelse av jernbanen er minimale. Politikerne må være villige til å satse på fornyelse og Norge må og skal ha et sikkert og forutsigbart transportsystem på bane.
Vi inviterer politikere, brukere av transportsystemet på bane (person og gods), byggherrer, rådgivere, entreprenører, forskningsmiljø og andre relevante grupper som er opptatt av en sikker og pålitelig jernbane til spennende innlegg og debatt/diskusjon.
Vi må få mer ut av infrastrukturen vi allerede har, både for godstransport, næringsliv og brukere av persontog. Hvordan vil regjeringen følge opp Nygårds "årstale" til jernbaneaktørene, der en sikker, pålitelig og effektiv jernbane skal driftes og vedlikeholdes for å sikre forutsigbarhet for brukere? Vi spør om ambisjonene er for store, om det går det for mange tog gitt dagens kapasitet, og hvorvidt jernbanens infrastruktur må styrkes for å nå klimamål?
Fornyelse av jernbanen er fortsatt underfinansiert, og vi når ikke målet om at flere tog skal være i rute hvis det ikke bevilges tilstrekkelige og forutsigbare rammer for fornyelse på jernbanen.
Program
Velkommen til debatt i regi av EBA, Kari Sandberg, administrerende direktør i EBA
Møteleder Stein Windfeldt overtar ordet, Stein Windfeldt
Punktlighetsløfte – vi lover at flere tog skal være i rute, Jone Blikra, stortingsrepresentant (Ap)
Bane NOR skal levere på økt punktlighet. Hva må til? Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef, Bane NOR
Fornyelse av jernbanen - fortsatt underfinansiert. Effekten av redusert vedlikehold får store samfunnsøkonomiske konsekvenser, Kjersti Kanne, administrerende direktør Baneservice AS
Norge må og skal ha et sikkert og forutsigbart transportsystem på bane, politikerne må være villige til å satse på fornyelse på jernbanen, Ingvild Storås, administrerende direktør i CargoNet AS
Panelsamtale ledet av Kari Sandberg, Jone Blikra (Ap), Trond Helleland (Høyre), Kjersti Kanne (Baneservice AS), Ingvild Storås (CargoNet AS), Thor Gjermund Eriksen (Bane Nor)