Om fem år ferdiggjøres et av Europas største infrastrukturprosjekter – Fehmarn Belt tunellen mellom Danmark og Tyskland. Tunellens åpning vil føre med seg økt trafikkflyt til Skandinavia, Norge inkludert. For at norsk infrastruktur skal være klar for en slik økning må hovedtransportåren fra Norge til Europa forbedres – nemlig jernbanen mellom Oslo og Göteborg. Dessverre kan ikke dagens jernbane ta imot en økt trafikkflyt og må forbedres for at industri og handel, klima og forsvarsevnen vår skal ivaretas.
Diskusjoner om utbedringen av jernbanen Oslo-Gøteborg leder ofte til et spørsmål om budsjett og den faktiske kostnaden for en infrastrukturell oppgradering. Men hva blir kostnaden om vi ikke foretar oss noe? Hvordan skal norske bedrifter frakte gods til det europeiske markedet på en grønn måte når hovedtransportåren er en enkeltsporet, utdatert jernbane? Mangelen på hastverk fra politikerne for en oppgradering av jernbaneinfrastrukturen mellom Norge og Sverige vil koste samfunnet, klimaet og næringslivet enormt mye.
Arrangementet er en paneldiskusjon som skal sette lys på hva det koster å ikke gjøre noe med jernbanen mellom Oslo og Göteborg med fokus på hvordan en oppgradering kan påvirke næringslivet og eksport, klima, forsvarsperspektivet og relasjonen mellom Norge, Sverige og det europeiske markedet.
STRING er en politisk medlemsorganisasjon for lokale og regionale myndigheter i Nord-Europa som jobber sammen for å akselerere den grønne omstillingen og frigjøre nytt potensial for grønn vekst.