Skolen opplever stadig nye forventninger til hva den skal romme av innhold og løse av samfunnets utfordringer, helst mellom halv ni og to. Elevgruppen er mer mangfoldig og kompleks enn tidligere. Det rapporteres om økt mobbing, vold og rus i skolen, og ansatte som opplever å ha få virkemidler for å gripe inn eller forebygge hendelser som vold, salg av rusmidler eller elever som tar med kniv til skolen.
Mindre tid brukes på undervisning og mer på konflikter og oppgaver som går utover vanlig relasjonsbygging. Selv om støtteetatene eller «laget rundet barnet» besøker skolen, blir tiden først og fremst brukt til møter med ledelsen. Lærerne i klasserommene står med det reelle ansvaret, men kan føle at de ikke har tilstrekkelig kompetanse og ressurser til å håndtere utfordringene som møter dem.
Skoleledere forteller at når de prøver å jobbe tverrfaglig, støter de på utfordringer grunnet begrensninger i lovverket. Dette oppleves også av andre etater som barnevern, barnehage og helse. Over halvparten av landets skoler bryter forskriftene om helsevern i barnehager og skoler. Alle ønsker å løse krisen, men i realiteten mangler vi kanskje tilstrekkelig verktøy og strukturer som svarer til dagens skolehverdag.
Vi spør panelet: