Norsk leverandørindustri kan kapre større globale markedsandeler innen havvind. Hva kreves for at Norge kan gjøre havvind til en stor ny eksportnæring?
Ifølge årets Eksportmelding er det havvind som er den største driveren for eksport blant de nye fornybarnæringene. Menon Economics spår at Norge kan ta en markedsandel på opp mot 14 prosent for det flytende havvindmarkedet – men det fordrer at både industrien og politikerne tar viktige grep.
På dette arrangementet i Arendalsuka, skal vi diskutere hvordan Norge skal unngå et globalt utenforskap. I oljealderen har vi nytt godt av å være verdensledende. Vi har særnorske regler og skreddersydde tilpasninger. Innen havvind er bildet snudd opp ned. Vi må være en global spiller for å få kostnadene ned og investeringsviljen opp. Da må både regulering, krav og kapitaltilgang gjøre det attraktivt å satse på havvind i Norge.
Eksport i havvind handler om mye mer enn bare kraften vi skal selge. Norge er blant nasjonene i verden som utvikler flest flyterteknologier og har sterk markedsposisjon innen plattformer, kabler og installasjon.. Norge kan ta en posisjon som foregangsland på flytende havvind gjennom en innovativ leverandørindustri som har vist at de kan tilby globalt skalerbare løsninger.
Under Arendalsuka utfordrer vi politikerne våre på hvordan vi forvalter fortrinnene våre på riktig måte, hvordan vi sikrer at det globale markedet investerer i og kjøper norske løsninger - og hvordan flere norske SMB kan vokse havvindmarkedet. Vi får presentert ny innsikt om eksportpotensialet vårt og vi får viktige innspill om en eksportstrategi fra industrien selv.
Vel møtt! Det blir kaffe og mingling etter debatten på scenen.