til hovedinnhold
 
Utskrift fra www.arendalsuka.no

Nå kommer digitale produktpass: Hva betyr det for norske bedrifter og forbrukere?

Arrangør
Cobuilder, GS1, Standard Norge
Dag
Tirsdag 13/8 2024 15:00 - 16:30
Arrangementstype
Debatt
Tema
Digitalisering , Klima/miljø
Språk
Norsk
Sted
Clarion Hotel Tyholmen
Stedsbeskrivelse:
Restaurant + Stuen
Antall plasser i lokalet
130
 


Om arrangementet

Hvordan vil digitale produktpass bli innført i Norge og hva betyr det for norske bedrifter og forbrukere?

EU har som mål å bli et klimanøytralt kontinent innen 2050. Et av tiltakene som iverksettes for å bidra til dette, er innføringen av digitale produktpass. Dette vil påvirke mange næringer i Norge, blant annet bygge- og anleggsnæringen og varehandelen, som vi vil fokusere spesielt på i denne debatten.

Hva er et digitalt produktpass?

Et produktpass skal inneholde digital informasjon om et produkt, for eksempel hvem som har produsert varen, hvilke komponenter som inngår, hvor er de produsert, og hvordan varen kan repareres, resirkuleres og gjenvinnes. All informasjon som er relevant ved gjenbruk og ombruk er en viktig del av det digitale produktpasset, for eksempel miljøegenskaper. Det skal hjelpe forbrukere med å ta bærekraftige valg, og i tillegg gjøre det mulig for myndigheter å verifisere at lovverket overholdes.

Innføringen av digitale produktpass vil bety at fremtidige IT-plattformer, databaser og systemer vil ha et felles sted for å finne relevante produkter, sammenligne deres egenskaper, og velge mer bærekraftige produkter og løsninger. Digitale produktpass vil for eksempel kunne muliggjøre nye forretningsmodeller innen rapportering av klimafotavtrykk, bidra til større grad av sirkulærøkonomi, gi bedre dokumentasjon av farlige stoffer og øke andelen av grønne innkjøp. Det vil også gi forbrukere bedre innsikt i hva de kjøper og bidra til mer bærekraftige valg.

Hvordan skal det innføres i Norge?

Flere norske aktører har allerede begynt å forberede seg på innføringen av digitale produktpass, men kunnskapen er fortsatt relativt lav blant produsenter, leverandører, grossister og forbrukere. Det er mange flaskehalser, og både private og offentlige aktører må spille på lag for at vi skal sikre god fremdrift i dette viktige digitaliserings- og standardiseringsarbeidet. Det må legges en god plan som sikrer at alle henger med på lasset.

I denne debatten deler eksperter på digitale produktpass av sin kunnskap og gir et innblikk i deler av EUs nye lovgivning (ESPR, CPR etc.). Sentrale aktører vil drøfte hva som skal til for å sikre en vellykket implementering av digitale produktpass i Norge, hva norske bedrifter bør gjøre NÅ for å være best mulig forberedt, og hvordan man skal ivareta forbrukernes interesser på en best mulig måte.

​Program:

Innledninger – Digitale produktpass

Jacob Mehus (Standard Norge), Geir Paulsen (GS1)

Paneldebatt – Varehandel og forbrukerperspektivet

Camilla Skjelsbæk Gramstad (Elkjøp), Cathrine Pia Lund (Svanemerket), Inger Lise Blyverket (Forbrukerrådet)

Innledning om digitale produktpass i byggenæringen

Per-Arne Horne (Direktoratet for byggkvalitet)

Paneldebatt – Byggenæring

Knut Jøssang (Pipelife), Lars Chr. Fredenlund (Cobuilder), Per-Arne Horne (Direktoratet for byggkvalitet), Rune Kjørlaug (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring)

Oppsummering

Knut Mathisen (GS1 Norway), Lars Chr. Fredenlund (Cobuilder)

Medvirkende
  • Camilla Skjelsbæk Gramstad, Head of Sustainability, Elkjøp Nordic
  • Cathrine Pia Lund, administrerende direktør, Svanemerket
  • Geir Paulsen, administrerende direktør, GS1 Norway
  • Inger Lise Blyverket, direktør, Forbrukerrådet
  • Jacob Mehus, administrerende direktør, Standard Norge
  • Knut Jøssang, Manager Digital Built Environment, Pipelife Norway
  • Knut Mathisen, sektoransvarlig for byggenæringen, GS1 Norway
  • Lars Chr. Fredenlund, administrerende direktør, Cobuilder
  • Per-Arne Horne, administrerende direktør, Direktoratet for byggkvalitet
  • Rune Kjørlaug, virksomhetsarkitekt, Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
  • Espen Mathisen (moderator), markeds- og kommunikasjonsdirektør, Cobuilder
Kontaktperson
Espen Mathisen, Cobuilder, +4795044789
Universell utforming
Rullestoltilpasset lokale
Rullestoltilpasset WC
Servering
Ja
Sidevisninger
681