Dette var et arrangement i 2023.
Maritim sektor er i ferd med å gå fra fossile løsninger til fornybare løsninger. Hydrogen er en av flere løsninger for fornybart drivstoff, og det er store muligheter for hydrogen i fremtidens skipsfart, deriblant trafikk i Nordsjøbassenget.
På dette arrangementet tar vi utgangspunkt i vare-eiere og rederiene sine mål om å frakte varer utslippsfritt. Målet er at arrangementet i løpet av en drøy time skal gi deg bedre innsikt i følgende:
_______
Program:
Møteleder: Ingebjørg Telnes Wilhelmsen, Generalsekretær Norsk Hydrogenforum
Kl. 12.00-12.50: Del 1. Innledere.
Velkommen og introduksjon:
Marked – Hva er motivasjonen og hva er utfordringene for rederiene med å ta i bruk hydrogen?
Produsenter og distribusjon – Hvordan kan vi levere på rederienes behov?
Virkemidler og rammebetingelser – hva finnes og hva må til?
Kl. 12.55-13.15: Del 2. Dialog med innlederne og med publikum i salen.
Hva må til for å utløse det store potensiale innen hydrogen som drivstoff i maritim sektor?
_______
Dere møter følgende:
Samskip og Thor Dahl Shipping jobber målrettet med å frakte varer for sine kunder med minst mulig klimapåvirkning, og mener at hydrogen kan være et virkemiddel til dette. På arrangementet får vi innblikk i hva som er motivasjonen til disse to rederiene med å ta i bruk hydrogen og hva som må til for at hydrogen vil bli benyttet som fornybart drivstoff i stor skala.
Ballen spilles deretter over til Greenstat og Everfuel som jobber med hydrogenproduksjon og distribusjon. Greenstat og Everfuel skal presentere prosjektet Hydrogenknutepunkt Agder og videre hvordan hydrogen skal distribueres og tas i bruk slik at man leverer på rederienes behov. Både i Kristiansand og på andre sentrale lokasjoner hvor rederiene vil trenge å bunkre hydrogen.
Som et oppspill til en åpen debatt med alle innlederne, får vi et innlegg fra Norges Rederiforbund. Norske rederier har satt mål om å være klimanøytrale i 2050, og skal kun bestille nullutslippsskip fra 2030. Det trengs politiske tiltak som gjør utrullingen av klimateknologi i skipsfarten mulig, som differansekontrakter.
Siste del av arrangementet er en panel-samtale med innlederne ledet av Generalsekretær Ingebjørg Telnes Wilhelmsen i Norsk Hydrogenforum
_______
Alle er hjertelig velkommen!