Dette var et arrangement i 2023.
Hvordan begrunnes kunstens og kulturens betydning i politisk debatt og i styringsdokumenter? Anvendes instrumentelle eller mer eksistensielle legitimeringer?
Boka Kunstens betydning: Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge (2022) har sitt utspring i forskningsgruppa Kunst og barn & unge ved Fakultet for kunstfag, Universitetet i Agder. I den spør redaktørene Lisbet Skregelid og Kristian Nødtvedt Knudsen: «Medfører satsingen på barn og unge som et eget kunst- og kulturpolitisk område, at barn og unge isoleres fra resten av kunstfeltet? Forringes den kunstneriske kvaliteten når den tilpasses de unge? Risikerer man å forsterke etablerte forestillinger om hva barn og unge liker, forstår og kan erfare, eller motsatt – ikke liker, eller ikke vil forstå?»
Med utgangspunkt i ulike kapitler i boka diskuterer noen av forfatterne av boka på Arendalsuka aspekter som samfunnsnytte, tilpasning og medvirkning. Videre belyser de gjennom sine ulike innblikk utsagnet «Men vi skal ikke bare gi barn og unge det de sier de vil ha. Vi må også gi de den kunsten de ikke visste at de trengte».
Kommentar fra Øystein Strand, Direktør i Kulturtanken og påtroppende avdelingsdirektør for kunstnerisk produksjon og formidling i Kulturdirektoratet
Boka som er utgitt av Cappelen Damm Akademisk er åpent tilgjengelig her: https://press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/catalog/book/163