Dette var et arrangement i 2023.
Stadig flere digitale tjenester og et mer begrenset tilbud for fysisk oppmøte gjør en sikker og brukervennlig digital identitet til en forutsetning for tilgang til både offentlige og private tjenester. Dette gjeldereksempelvis banktjenester, helseinformasjon og kommunikasjon med NAV og Skatteetaten. For majoriteten av befolkningen fungerer dette bra gjennom bruk av BankID. Samtidig opplever mange at de ikke får en digital identitet eller evner å benytte den. Digitalt utenforskap har store konsekvenser for den enkelte, men også for samfunnet. Blir for mange stående utenfor den digitale utviklingen, er det fare for at eksisterende forskjeller i samfunnet blir forsterket.
Initiativ som regjeringens nye eID-strategi og det det kommende europeiske regelverket for digitale lommebøker skal bidra til å sikre digital identitet til alle. Sentrale aktører i ID-forvaltningen i Norge møtes for å diskutere hvorfor en digital identitet til alle er viktig for å sikre digital inkludering, hva som skal til og hvordan offentlig og privat sektor eventuelt kan samhandle for å løse denne samfunnsutfordringen.