Å selge varer og tjenester til verden rundt oss er viktig av mange årsaker og partene og regjeringen er enige om en målsetning om 50% vekst innen 2030.
Eksport bidrar til høy verdiskaping, velferd i samfunnet, og mer enn en halv million arbeidsplasser i Norge - altså hver femte jobb i landet. For å skape gode lokalsamfunn er vi dermed avhengige av at bedriftene lykkes i internasjonale markeder.
Vi har flere eksporteventyr her til lands, bedrifter som har lykkes i sterk konkurranse internasjonalt. Samtidig står Norge overfor flere utfordringer:
Den norske eksporten er lite diversifisert og domineres av råvarer – de siste årenes økning i råvareprisene har gjort dette enda tydeligere
Eksportandelen er lav sammenlignet med våre naboland – vi må handle for å unngå at vi havner skjevt ut i forhold til eksport av "morgendagens" teknologier
Norske bedrifter er godt rigget for å bidra til fremtidige eksportinntekter, men potensialet er ikke tatt fullt ut. Hva skal til for å lykkes i nye og eksisterende næringer?
I dette arrangementet presenteres kort noen sentrale funn fra rapporten Eksportmeldingen 2023 . Deretter vil funnene kommenteres av paneldeltakerne og i løpet av arrangementet vil vi besvare følgende spørsmål:
Hva kjennetegner norsk eksport i 2023 – er vi rustet for fremtiden?
Hvilke regionale særtrekk ser vi i eksporttallene – hvordan sørge for at hele landet lykkes?
Hvordan påvirker den geopolitiske uroen og de endrede rammebetingelsene i viktige markeder norske eksportbedrifter
Hva må til for at vi lykkes med de strategiske eksportsatsingene?
Bak Eksportmeldingen står NHO, LO, Eksfin og Innovasjon Norge. Rapporten er skrevet av Menon.