Ungdata-undersøkelsen har vist at mange unge strever med stress og press i hektiske skoledager. Noen tar til orde for at ungdom må styrkes og gjøres mer robuste, mens andre legger mer vekt på at skolen skal bør endres. I dette seminaret spør vi i hvilken grad Folkehelse og livsmestring, som er innført som et tverrgående emne i Læreplanverket, er svaret. Hva er erfaringene og hvordan kan skolene i samarbeid med andre aktører lykkes i å fremme elevenes psykiske helse og stimulere til gjennomføring av skolen.
Anders Bakken (forsker ved NOVA/OsloMet): Hva viser Ungdata om elevers psykiske helse, stress og press i ungdomsskolen og på videregående skole?
Petter Andreas Lona (leder Elevorganisasjonen): Hvis folkehelse- og livsmestring er svaret – hva er spørsmålet?
Gunnar Aanstad (rektor Askim ungdomsskole): Hva kan skolene gjøre – hva fungerer? Erfaringer fra en ungdomsskole
Kristin Halvorsen (styreleder Kronprinsparets fond, Leder Cicero): Fra dannelse til mestring. Refleksjoner om skolens prosjekt og elevenes ansvar.
Jon Rogstad (forsker ved NOVA OsloMet): ordstyrer