Dette var et arrangement i 2023.
Er man i ferd med å forlate nullvekstmålet? Er vi tilbake der hvor vi bygger mer vei som gjør bilen mer attraktiv, slik at folk kjører mer og vi må bygge enda mer vei? Kan man komme tilbake på sporet med nullvekstmålet?
Tradisjonen tro arrangerer folka bak “Mobilitet til lunsj” "Mobilitet til kvelds" under Arendalsuka - der stiller vi direkte spørsmål til flinke folk og snakker på tvers av bransjen for å finne gode løsninger.
Program
Kl 20.00 Velkommen
Kl 20.05 I første panel ser vi på rammebetingelsene: 'Hva skjedde med nullvekstmålet'?
Kl 20.25 Diskusjon - det oppfordres til innspill fra salen
Kl 20.40 I andre panel går vi inn i løsningene: 'Hva skal til for å redusere gapet?'
Kl 21.00 Diskusjon - det oppfordres til innspill fra salen
Kl 21.15 Slutt
Moderator: Johan Høgåsen-Hallesby, Beta Mobility
-
Etter flere tiår med vegutbygging på bilismens premisser, ble nullvekstmålet for de største byområdene lagt fram som et nytt førende premiss for byutvikling i Nasjonal Transportplan i 2012. For å hindre at veksten i persontransporten skjedde med bil og bidro til økt forurensnings og dårligere framkommelighet, skulle gåing, sykling og kollektivtransport stå for veksten. Et annet viktig hensyn var økonomi - dette ble vurdert som rimeligere løsninger enn vegutbygging i storbyene.
Hva er så fasiten etter et drøyt tiår med nullvekstmål? Det er foretatt store satsninger som bidrar i retning av å stagge veksten i biltrafikken i de største byområdene. Men det foretas også store grep som vil underbygge nullvekstmålet i framtiden.
I Oslo stenges ring 1 av til neste år for å åpnes for biltrafikk igjen i Oslo sentrum i 2027, samtidig som man bygger ut E18 inn til byen. Utviklingen er til forveksling lik i de andre større byområdene: parallelt med satsing på gåing, sykling og kollektivtransport, bygges det vei som gjør bilen mer konkurransedyktig i framtiden.
Når Statens vegvesen i 2023 legger fram sine visjoner, framheves ikke lenger nullvekstmålet, men at det må bygges mer for biltrafikk også i de store byene https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/76RovK/veien-er-en-inntektsgenerator
Tradisjonen tro arrangerer folka bak “Mobilitet til lunsj” Arendalsspesialen "Mobilitet til kvelds", stiller direkte spørsmål til flinke folk og snakker på tvers av bransjen for å finne gode løsninger.
Er man i ferd med å forlate nullvekstmålet? Er vi tilbake der hvor vi bygger mer vei som gjør bilen mer attraktiv, slik at folk kjører mer og vi må bygge enda mer vei? Kan man komme tilbake på sporet med nullvekstmålet?
Velkommen!