Dette var et arrangement i 2023.
Panelet vårt består av representanter for politikkutformere, institusjonsledelse, studenter og vitenskapelig ansatte. Bakgrunnen for problemstillingen er vårens teknologiske utvikling der bruk av samtalebot som ChatGPT rullet rett inn i avviklingen av vårens eksamen i høyere utdanning og NOUen 'Læring, hvor ble det av deg i alt mylderet? Bruk av elev- og studentdata for å fremme læring' ble lansert. ChatGPT fikk mye oppmerksomhet spesielt knyttet til autorisasjon og autentisitet i kunnskapsprøving og debatten om læringsanalyse har medført diskusjoner rundt personvern. I denne samtalene ønsker vi å flytte fokuset over til spørsmålet om kvalitet i høyere utdanning – på hvilken måte er den teknologiske utvikling god for å fremme kvalitet, læring, innovasjon og utvikling i systemet for høyere utdanning? Hvordan kan ny teknologi fremme pedagogisk innovasjon og øke kvaliteten i høyere utdanning? Hva bør vi gjøre mer av og hva bør vi gjøre mindre av? Vi ønsker å få frem ulike perspektiver og synspunkter sett fra institusjonsledelses perspektiv, med blikket til dem som spiller inn til hvordan politikken bør utformes, fra ståstedet til dem som forvalter og formidler kunnskapen i lærestedene og fra studentenes perspektiv. Formålet er en reflekterende samtale som kan være til nytte for de som er med for å påvirke den videre utviklingen og som er opptatt av å videreutvikle, fremme og forvalte kvalitet i høyere utdanning.