Dette var et arrangement i 2023.
Elevers leseferdighet har stor betydning for mestring og læring i skolen. Lesing er derfor et av områdene som blir særlig vurdert, blant annet ved kartleggingsprøver og nasjonale prøver i grunnskolen. Utfordringene er imidlertid mange, slik som vansker med å treffe elevens nivå, lang gjennomføringstid, oppgaver som ikke trigger elevenes interesse og presisjonen i målingen. Kunstig intelligens innebærer avansert maskinell behandling av data der også beslutningen på grunnlag av disse data er maskinell. I denne presentasjonen stiller vi spørsmålet om hvilke muligheter kunstig intelligens - inkludert adaptivitet - gir for å lage prøver i lesing som tar hensyn til elevenes ferdigheter, samtidig som læreren får best mulig informasjon for å hjelpe eleven videre? Meningsfulle oppgaver, mestring og passe store utfordringer er viktig for motivasjon og læring. I denne økten vil noen av landets fremste prøveutviklere gi et innblikk i hva vi kan få til.
Samtalen arrangeres av Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking, Universitetet i Stavanger.