Mens utslippene fra norske personbiler stadig synker, går det i motsatt retning for de tyngre kjøretøyene – utslippene fra godstransport på vei øker. Det både må vi og kan vi heldigvis gjøre noe med! Spørsmålet er hvor fort det kan gå? Andelen nullutslippslastebiler har økt fra 1,4 prosent i 2021 til nesten 11 prosent hittil i 2023 og det kommer stadig nye og bedre modeller på markedet. Hva skal til, både praktisk og økonomisk, for at vi kan gjøre tungtransporten i Norge utslippsfri?
Norsk elbilforening lanserer ny rapport om politiske virkemidler for salg av elektriske lastebiler og inviterer sammen med Enova og Statens vegvesen relevante aktører og politikere til debatt.
Innledninger
Maren Hemsett, prosjektleder tungtransport i Norsk elbilforening
Sigve Jarl Aasebø, seniorrådgiver i Statens vegvesen
Carl-Erik B. Kullmann, markedsrådgiver i Enova SF
Bransjepanel
Jan-Terje Mentzoni, viseadm. direktør i Norges Lastebileier-forbund
Malene Brøvig, leder for offentlig lading i Mer Norge AS
Elin Vigrestad, konserndirektør for drift og vedlikeholdi Mesta
Ole A. Hagen, Næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport
Politikerpanel
Statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom Kalsås (AP)
Byråd for finans i Oslo Einar Wilhelmsen (MDG)
Stortingsrepresentant Mathilde Tybring-Gjedde (H), medlem av Energi- og miljøkomiteen