Dette var et arrangement i 2023.
Skal vi nå klimamålene som er satt i Parisavtalen, må også den maritime næringen bidra med betydelige utslippskutt. Men «treffer» klimapolitikken egentlig som den skal? Eller spriker reglene i ulike retninger?
Internasjonalt skjer det store endringer i den maritime klimapolitikken akkurat nå: FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) vedtar sin nye klimastrategi sommeren 2023, der et sentralt spørsmål blir om utslippsmålene må skjerpes for å nå Parisavtalens mål. Samtidig har EU gjennom European Green Deal og Fit for 55-pakken tatt en rekke konkrete grep for å redusere klimagassutslippene fra hele EU-området. For skipsfarten er vedtaket om å inkludere utslipp fra sjøtransport i EUs kvotehandelssystem trolig det viktigste tiltaket. Både sjøtransport innad i EU og til og fra EU vil være kvotepliktig fra 1. januar 2024. I tillegg vil forslaget FuelEU Maritime, når det blir endelig vedtatt, sette gradvis strengere grenser for karbonintensiteten i maritimt drivstoff.
IMO og EU har valgt helt forskjellige strategier for å bidra til dekarbonisering – og begge løsningene er omdiskutert. Helliger målet midlene? Er klimakravene til næringen strenge nok, eller går det for sakte? Og hvordan kan Norge bidra til å få opp omstillingstakten?