Ekskludert i skolen, diskriminert i arbeidslivet – Funksjonshemmedes menneskerettigheter brytes
Arrangør
Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner-SAFO, Norges Handikapforbund NHF, Norsk Forbund for Utviklingshemmede NFU, Norges Handikapforbunds Ungdom NHFU, Handikappede Barns Foreldreforening HBF, Foreningen Norges Døvblinde FNDB
Tilgangen til arbeidsmarkedet for potensielle arbeidstakere har sjelden vært bedre. Allikevel er kun 37,5 % av funksjonshemmede yrkesaktive. Blant utviklingshemmede er kun 5,6% sysselsatt. 2,5% går på Arbeidsavklaringspenger og 96,7% har uføretrygd[1].
Blant bevegelseshemmede er 59,2% utenfor arbeidsstyrken[2].
Vil mer inkludering av funksjonshemmede i skolen bidra til mer inkludering i Arbeidslivet – OG, er dagens politikere og partene i arbeidslivet villige til å bidra?
Problemstillinger – fokus
Funksjonshemmede ekskluderes i skolen (egen undervisning, egne rom, egne bygg, egne skoler). Hvorfor skjer det?
Hva gjør dette med unge funksjonshemmedes egen identitet som en del av et inkluderende fellesskap? Uføretrygdet eller arbeidstaker?
Funksjonshemmede profitterer dobbelt så mye som andre på høyere utdanning, samtidig som de i langt mindre grad enn andre har utdanning utover VGS.
Barrierer for funksjonshemmede er lavere utdanning enn andre, vanskeligere utgangspunkt for å ta høyere utdanning (64% fullfører ikke VGS, vanskeligere å flytte for å ta høyere utdanning, praktiske utfordringer i utdanningssituasjon), ekskluderende holdninger i samfunnet, manglende universell utforming og manglende tilgang på fleksibel nok assistanse
Hva gjør segregeringen av funksjonshemmede i skolen med holdningene til fremtidige arbeidsgivere og kollegaer når det gjelder funksjonshemmede som arbeidstakere? Blir de sett på som en ressurs? Er man villig til å legge til rette for å utnytte ressursene?