Vær Varsom-plakaten, artikkel 1.4 opp- fordrer pressen til å rette et kritisk søke- lys mot sin egen rolle i samfunnet. Vi tar dette på alvor og inviterer til debatt!
Velkommen til en diskusjon om matbørser, svenske- priser, og «billigst-mulig-journalistikk» – en kakofoni av klikkbait.
Er vi fanget i en evig, mediedrevet prisjakt som forbrukerne ukritisk følger? Eller finnes det rom for andre versjoner?
Spørsmålene vi skal utforske inkluderer:
Hvem sitter egentlig med makten? Er kunden virkelig sjefen, eller har mediene en større rolle i prisdynamikken enn vi kanskje tror?
Kan vi se for oss en fremtid med en kvalitetsbørs fremfor dagens prisbørs?
Har vi mistet synet på medienes samfunnsansvar i jakten på billigst mulig mat og drikke?
Medvirkende
Nina Sundqvist, Direktør, Stiftelsen Norsk Mat
Erlend Fuglum, Direktør, Bryggeriforeningen
Anne Berit Aker Hansen, Forbundsleder, NNN
Gunnar Stavrum, Redaktør, Nettavisen og KRS Avisen Kristiansand
Anders Nordstad, Journalist og forfatter
Anne Ekornholmen, Politisk redaktør, Nationen
Kjell Rakkenes, Konserndirektør, Nortura
Øystein Foros, Professor, Norges Handelshøyskole
Kontaktperson
Anne Mette Johnsen, Kommunikasjonssjef, Stiftelsen Norsk Mat, 90961602