Det finnes i dag over 200 standarder, reguleringer og direktiver for bærekraftsrapportering, men disse er utviklet for finans og de store selskapene. Det blir altfor komplisert for de små og mellomstore, vi mangler enkle standarder og digitale løsninger. Dette gjør det vanskelig å komme i gang.
For mange føles bærekraftsrapportering som en plikt, men heldigvis oppdager stadig flere at denne innsikten faktisk gir et konkurransefortrinn. Virksomheter med nøkkeltall som peker i grønn retning får enklere tilgang på finansiering, nye kunder, er attraktive i kampen om de flinkeste folkene, og ligger i forkant av nye lover og reguleringer.
Med tilpasset regelverk og digitale verktøy, blir terskelen lavere for SMB’ene. Ambisiøse klimamål må brytes ned på bedrifts-, avdeling- og personnivå, så ledere og ansatte kan påvirke egen verdikjede og motivere leverandører til å endre praksis.
#Heltærlig SMB’ ene er mange, med riktig hjelp er det de som vil endre verden!