Dagens barn og unge er de første som vokser opp i en verden som preges av sømløse, digitale brukeropplevelser som styres av underliggende algoritmer, men hvordan påvirkes egentlig algoritme-generasjonen av at alle konkurrerer om å gi dem mer av det de liker fra før?
Facebook, Google, Amazon, Tiktok og Apple sitter på rundt 30.000 datapunkter på en gjennomsnittlig norsk 12-åring. Det betyr at de vet alt om hva barna våre liker å elske – og elsker og hate. Utstyrt med persondata fra milliarder av brukere, topptrente algoritmer og skreddersydde løsninger har de globale teknologigigantene stor innflytelse på hvilke nyheter vi leser, produkter vi kjøper, debatter vi engasjerer oss i og politikere vi stemmer på.
På dette arrangementet ser vi nærmere på hvordan algoritme-generasjonen blir påvirket av at de globale plattformene tar i bruk alle virkemidler for å gi dem mer av det de liker fra før. Vi utforsker hvilket ansvar myndigheter, selskaper og medier har for å motvirke polarisering og svekkede forbrukerrettigheter – og vi ser nærmere på ulike løsninger som kan å sikre et godt oppvekstmiljø i en digital virkelighet, hvor mange av de valgene vi pleide å ta selv, blir tatt for oss – av algoritmer vi ikke har kontroll over.
Del 1: Å vokse opp i et kaninhull
Kl 13.00-13.20: Innblikket: Et dypdykk i ekkokamrene
– Preben Carlsen, daglig leder og ansvarlig redaktør i Switch
Kl 13.20-13.40: Rot-årsaken: Hva er en algoritme og hvordan påvirker de barna våre?
– Torgeir Waterhouse, rådgiver og partner i Otte
Kl 13.40-14.00: Det store bildet: Hva skjer når algoritme-generasjonen blir voksen?
– Petter Bae Brandtzæg, medieprofessor ved UIO og sjefsforsker på SINTEF Digital
Kl 14.00-14.10: Pause
Del 2: Når globale giganter blir en del av oppveksten
Kl 14.10-14.30: Algoritmedrevne ekkokammer versus fellesskap for alle
– Siril Heyerdahl, redaktør i NRK Super
Kl 14.30-14.50: Algoritmer og psykisk helse – grunn til bekymring?
– Erling W Rognli, PhD, spesialist i klinisk barne- og ungdomspsykologi, avdeling for barn og unges psykiske helsevern, Akershus universitetssykehus
Kl 14.50-15.10: Når valgfriheten forsvinner
– Finn Myrstad, fagdirektør i Forbrukerrådet
Kl 15.10-15.20: Pause
Del 3: Tre løsninger på algoritme-generasjonens utfordringer
Kl 15.20-15.40:Med gleding som beste forsvar
– Siri Abrahamsen, grunnlegger av World of Empathy
Kl 15.40-16.00: Fra fake news til objektive fakta
– Maria Amelie, CEO i Factiverse
Kl 16.00-16.20: Barns digitale rettigheter
– Mathias Lia Nordmoen, seniorrådgiver i Barneombudet
Del 4: Debatt: Nasjonal valgfrihet vs globalt maktmonopol: Kl 16.20-17.00
– I panelet: Stortingsrepresentant Solveig Vitanza (Arbeiderpartiet), Magnus Dybdahl, leder i Grønne Studenter, Mathias Lia Nordmoen, seniorrådgiver i Barneombudet, Petter Bae Brandtzæg, medieprofessor ved UIO og sjefsforsker i SINTEF Digital og Finn Myrstad, fagdirektør i Forbrukerrådet.