Det har allerede i flere år kjørt selvkjørende busser av ulike slag på norske veier. Hva er erfaringene med disse? Vil selvkjørende biler og busser spille en viktig rolle om noen år, slik elektriske biler og busser på kort tid har overtatt markedet? Flere bilprodusenter, som Xpeng, Mercedes og Tesla ligger langt fremme med utviklingen av selvkjørende biler. For eksempel ryktes det at den kinesiske produsenten Xpeng vil lansere en autonom bil på nivå 3* i løpet av neste år, og at Mercedes vil lansere biler som kan kjøre autonomt på enfeltsveier med 60-sone og midtdeler.
Kom selv og hør hvilke planer bilprodusentene har. Hvilken rolle vil Ruter, som Norges største kollektivtrafikkselskap, ta i dette? Og hva vil Statens vegvesen gjøre for å tilrettelegge for autonome kjøretøy, samtidig som det reguleres for god trafikksikkerhet? Hvordan vil egentlig disse bilene fungere på norske veier?
16:30 - 16:35 Velkommen og kort intro ved Ståle Hagen, Head of Transport & Mobility, KPMG Norge
16:35 - 16:40 Olav Madland, CEO, Applied Autonomy
16:40 - 16:50 Endre Angelvik, Direktør for radikale innovasjoner, Ruter
16:50 - 17:00 Claes Persson, Managing Director, Xpeng Motors
17:00 - 17:10 Kjetil Myhre, Konserndirektør, Mercedes-Benz Norge, Bertil O. Steen
17:10 - 17:20 Marit Brandtsegg, Direktør Myndighet og regelverk, Statens vegvesen
17:20 - 17:30 Spørsmål, oppsummering og takk ved Ståle Hagen, KPMG Norge
*Autonomi nivå 3 - begrenset selvkjøring:
Hvis føreren ønsker og omstendighetene ligger til rette, kan bilen helt overta kjøringen, uten at sjåføren trenger å følge med på veien. Når fart eller andre omstendigheter endrer seg vil bilen med god tidsmargin, gi beskjed til føreren om at han må overta kjøringen.