til hovedinnhold
 
Utskrift fra www.arendalsuka.no
Dette var et arrangement i 2022.

Selvkjørende kjøretøy - hvilken rolle vil det ha på norske veier i 2030?

Arrangør
KPMG
Dag
Onsdag 17/8 2022 16:30 - 17:30
Arrangementstype
Samtale
Tema
Samferdsel og mobilitet , Innovasjon
Språk
Norsk
Sted
Fullriggeren Sørlandet
Stedsbeskrivelse:
Ligger til kai i pollen
Antall plasser i lokalet
250
 


Om arrangementet

Det har allerede i flere år kjørt selvkjørende busser av ulike slag på norske veier. Hva er erfaringene med disse? Vil selvkjørende biler og busser spille en viktig rolle om noen år, slik elektriske biler og busser på kort tid har overtatt markedet? Flere bilprodusenter, som Xpeng, Mercedes og Tesla ligger langt fremme med utviklingen av selvkjørende biler. For eksempel ryktes det at den kinesiske produsenten Xpeng vil lansere en autonom bil på nivå 3* i løpet av neste år, og at Mercedes vil lansere biler som kan kjøre autonomt på enfeltsveier med 60-sone og midtdeler.

Kom selv og hør hvilke planer bilprodusentene har. Hvilken rolle vil Ruter, som Norges største kollektivtrafikkselskap, ta i dette? Og hva vil Statens vegvesen gjøre for å tilrettelegge for autonome kjøretøy, samtidig som det reguleres for god trafikksikkerhet? Hvordan vil egentlig disse bilene fungere på norske veier?  


   
16:30 - 16:35      Velkommen og kort intro ved Ståle Hagen, Head of Transport & Mobility, KPMG Norge  
16:35 - 16:40     Olav Madland, CEO, Applied Autonomy  
16:40 - 16:50     Endre Angelvik, Direktør for radikale innovasjoner, Ruter 
16:50 - 17:00     Claes Persson, Managing Director, Xpeng Motors 
17:00 - 17:10     Kjetil Myhre, Konserndirektør, Mercedes-Benz Norge, Bertil O. Steen 
17:10 - 17:20     Marit Brandtsegg, Direktør Myndighet og regelverk, Statens vegvesen   
17:20 - 17:30     Spørsmål, oppsummering og takk ved Ståle Hagen, KPMG Norge    

 


*Autonomi nivå 3 - begrenset selvkjøring: 
Hvis føreren ønsker og omstendighetene ligger til rette, kan bilen helt overta kjøringen, uten at sjåføren trenger å følge med på veien. Når fart eller andre omstendigheter endrer seg vil bilen med god tidsmargin, gi beskjed til føreren om at han må overta kjøringen. 

Medvirkende
  • Ståle Hagen, Head of Transport & Mobility, KPMG
  • Olav Madland, CEO, Applied Autonomy
  • Endre Angelvik, Direktør for radikale innovasjoner, Ruter
  • Claes Persson, Managing Director, Xpeng Motors
  • Kjetil Myhre, Konserndirektør, Mercedes-Benz Norge, Bertil O. Steen
  • Marit Brandtsegg, Direktør Myndighet og regelverk, Statens vegvesen
Kontaktperson
Thomas Seeberg, Head of Event, KPMG, 97405049, thomas.seeberg@kpmg.no
Nettside:
Universell utforming
Hørselshjelpemidler
Servering
Ja
Sidevisninger
800