til hovedinnhold
 
Utskrift fra www.arendalsuka.no
Dette var et arrangement i 2022.

Må nordmenn tåle enda høyere matpriser dersom dagligvarebransjen skal nå sine bærekraftsmål?

Arrangør
KPMG
Dag
Onsdag 17/8 2022 13:00 - 13:45
Arrangementstype
Samtale
Tema
Klima/miljø , Næringsliv
Språk
Norsk
Sted
Fullriggeren Sørlandet
Stedsbeskrivelse:
Ligger til kai i pollen
Antall plasser i lokalet
250
 


Om arrangementet

I en tid med inflasjon, råvaremangler og renteøkninger er norske forbrukere nødt til å tenke seg litt ekstra godt om når de handler. Samtidig ønsker de å kjøpe kvalitetsprodukter fra bærekraftige produksjoner.

Faktisk viser undersøkelser at dagligvarebransjen er den næringen der forbrukerne stiller strengest krav til bærekraft. Matsvinn, utslippskutt, ansvarlige verdikjeder og folkehelse – kravene er mange. Samtidig er nordmenn kjent for å være i verdensklasse når det gjelder prisbevissthet.  

Hva betyr dette paradokset for dagligvarebransjens bærekraftsarbeid fremover? Vil situasjonen tvinge frem behov for enda mer samarbeid mellom produsenter? Risikerer prisnivået å bremse ESG-satsingen? Eller blir norske forbrukere rett og slett nødt til å betale? Kom og delta når vi samler representanter for hele verdikjeden innen dagligvarehandel til samtale. 

 

  1. Velkommen v/ Thomas Føyen, KPMG 

  1. Hvordan vurderer Nortura, Reitan og Mills situasjonen?  

  • Panelsamtale med Kjell Rakkenes, konserndirektør - Kommunikasjon, samfunnsansvar og bærekraft i Nortura, Emilie Olderskog i Mills, Monica Ødegaard i Reitan Retail og Kia Klavenes i KPMG Pure Sustainability. 

 

Moderator: Carl Christian Christensen, KPMG Pure Sustainability

Medvirkende
  • Thomas Føyen, Partner, KPMG
  • Kjell Rakkenes, Konserndirektør - Kommunikasjon, samfunnsansvar og bærekraft, Nortura
  • Emilie Olderskog, Director Sustainability and external relations, Mills
  • Monica Ødegaard, COO, Reitan Retail
  • Kia Klavenes, Direktør, KPMG
  • Carl Christian Christensen, Director Digital Transformation, KPMG
Kontaktperson
Thomas Seeberg, KPMG, 97405049, thomas.seeberg@kpmg.no
Nettside:
Universell utforming
Hørselshjelpemidler
Servering
Ja
Sidevisninger
1060