Beskrivelse
Lite definerer et folk og en identitet som populærmusikken. For 15 år siden inneholdt annenhver solgte CD i Norge norskprodusert musikk. I 2020 var bare 19% av musikken nordmenn kjøpte (strømming, nedlastning og fysisk salg) vår egen. Tilsvarende tall for Danmark 42,8%, mens det i Finland var 38% i 2019. Alle andre land vi liker å sammenligne oss med leverer bedre nasjonal andel. Fallet i nordmenns bruk av egen musikk er dramatisk, og har nå vedvart over mange år. Det paradoksale er at det stadig går bedre med norsk musikk i utlandet. For tre år siden fikk daværende kulturminister Trine Skei Grande overrekt rapporten: Hva nå? Digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje, fra et BI-utvalg. Rapporten tegner et dystert bilde av utviklingen. Selv om Norge ligger langt framme i bruk av strømmetjenester blir norsk musikk mer usynlig. Bør vi tenke nytt? Hva kan gjøres for å øke bruken av norsk musikk i Norge, og hvilke gevinster – utover det kulturelle – kan vi høste om vi lykkes?