Hvor forsvinner egentlig annonsekronene til offentlige og private annonsører og publisister?
Det internasjonale reklame- og mediemarkedet er dominert av globale giganter som Google/Alphabet, Meta/Facebook og Amazon, og sammen kontrollerer de store deler av markedet. I tillegg preges dagens system for digitale og programmatiske annonsekjøp av mange mellomledd, og store summer forsvinner på veien fra annonsør til publisist. Internasjonale studier viser faktisk - hold deg fast - at så mye som 50% av annonsekronene i snitt forsvinner til plattformer, teknologi og "sorte hull", slik at mediene selv får en mindre andel, og annonsørene får mindre igjen for pengene.
Hvordan kan redaktørstyrte medier og offentlige og private annonsører møte dette? I denne sesjonen får du både en innføring i hvordan økosystemet for kjøp og salg av digitale annsoner faktisk fungerer, og du møter aktører som hver på sin måte påvirker et marked som - til nå - ikke har fått stor offentlig oppmerksomhet.
Program:
10:00-10:15: Kan virkelig så mye som 50 kroner av hver hundrelapp forsvinne på vei fra annonsør til publisist? En innføring i økosystemet for kjøp og salg av programatiske annonser v/ Hanne Gilje Sekse (Head of Digital, TRY Opt) og Stian Remåd (CEO i teknologiselskapet Adnuntius)
10:15-10:35: Panelsamtale med viktige teknologi- og bransjestemmer moderert av Torgeir Micaelsen, TRY
Medvirkende:
Torgeir Micaelsen er seniorrådgiver i TRY. Micaelsen har bakgrunn som stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet gjennom 12 år, og er i dag kundeansvarlig på tech- og digitale kundeprosjekter på TRY-huset.
Hanne Eilen Lohne er leder for forretningsstrategi i Schibsted Marketing Services, med ansvar for blant annet programmatiske kjøp, byråsamarbeid, innsikt og analyse. Hun har også erfaring fra byråsiden, med 10 års fartstid i det globale byrånettverket Mindshare og WPP.
Tomas Tomasi er International Media Strategy Lead i Norwegian, og er ansvarlig for mediestrategi på tvers av alle markeder Norwegian opererer i. Tidligere har Tomas jobbet som medierådgiver i mediebyrået Mindshare, og gjennom 10 år som digitalrådgiver og kundeansvarlig har han opparbeidet seg en bred mediefaglig kompetanse.
Stian Remåd er CEO i teknologiselskapet Adnuntius. Sammen med TRY Opt står han også bak annonseplattformen og initiativet C Alt - et fullstendig transparent alternativ til de globale markedsplassene for kjøp og salg av programatiske annonser.
Hanne Gilje Sekse er Head of Digital i TRY Opt, og jobber med strategisk rådgivning og digital analyse. Hanne har bred erfaring innenfor det mediefaglige, og har i tillegg til den digitale disiplinen jobbet som rådgiver og spesialist også innenfor de tradisjonelle mediene.