På kveld, natt og helg er innbyggere avhengig av legevakten for helsehjelp som ikke kan vente til dagen etter. Er man turist på Sørlandet en vakker sommerdag og skulle få behov for helsehjelp er også legevakten redningen. Men med dagens utvikling i samfunnet utfordres helsetjenestene, den demografiske utviklingen gjør at det blir færre helsearbeidere og samtidig er helsetjenestene i behov for modernisering og digitalisering i en allerede travel hverdag. Hvordan jobber helsetjenesten med å løse dette i dag, og hva er utfordringene? Innbyggernes ønske om å få bo hjemme og klare seg selv muliggjøres i dag bl.a. av responssentertjenesten som mottar trygghetsalarmer og alarmer fra annen sensorteknologi som sørger for selvhjulpenhet og trygghet. Responssentertjenesten er en viktig brikke i at innbyggere kan bo lengst mulig hjemme. Men hvordan ser man disse tjenesten i sammenheng, hva skal til og hvordan ser disse tjenestene ut i fremtiden?
Vi tar en prat med Liv S. Torsøe enhetsleder lokalmedisinske tjenester Kr.sand kommune, Jofrid Jåtun Hansson avdelingsleder Kr.sand legevakt, Renate N. Olstad avdelingsleder kommunalt responssenter og Karoline Vassbø Nyhus prosjektleder innovasjon og digitalisering Kr.sand legevakt.