Mange hensyn skal tas når vi bygger, vedlikeholder og setter fartsgrense på norske veier. Hovedmålene i Nasjonal transportplan 2022-2033 – visjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken, «mer for pengene» og oppfyllelse av Norges klima og miljømål - ligger til grunn. Hvordan kan disse målene forenes? Hva kan skje hvis vi utfordrer sikkerhetsmarginene? Hvilken sikkerhetsstandard bør fremtidens hovedveinett ha? Må vi bygge nytt for å bedre trafikksikkerheten?
Vel møtt til interessante innlegg og samtale av og med Statens havarikommisjon, Statens vegvesen, NAF, Vegtilsynet og Trygg Trafikk.
Dødsulykken på E18 ved Arendal i mai 2020 - årsaker og sikkerhetstilrådninger. v/ Ingvild K. Ytrehus, avdelingsdirektør for vei og landforsvarsavdelingen, Statens havarikommisjon
Endring av veinormaler og høyere terskel for bygging av motorvei? v/ Ingrid Dahl Hovland, vegdirektør, Statens vegvesen
Nå er det «vanlige veiers» tur! Hvordan få til en bedre bruk av veimidlene? v/ Thor Egil Braadland, ansvarlig for myndighetskontakt, NAF
Trafikkvekst og –endringer: Hvordan styrer vi og prioriterer for å løse fremtidige trafikksikkerhetsutfordringer? v/ Håvard Hanto-Haugse, Juridisk rådgiver, Vegtilsynet