Storskala produksjon og bruk av bærekraftig flydrivstoff er helt avgjørende for at norsk luftfart skal bli fossilfri. Samtidig er bærekraftig flydrivstoff en mangelvare i dag. Norge har mulighet til å bli et foregangsland innenfor produksjon og bruk av bærekraftige flydrivstoff som kutter 80-90 prosent av livssyklusutslippene fra luftfarten. Men er vi beredt og ser mulighetene?
Norge har tilgang på råvarer som fornybar strøm, rester fra skogbruk, alger og CO2. Norge har også overførbar kompetanse fra olje- og prosessindustrien, og planlegger storsatsinger innenfor havvind og hydrogen. Norwegian sin flyflåte kan i dag fylle opptil 50 prosent bærekraftig flydrivstoff på tanken. Hvordan kan Norge koble råvaretilgangen og kompetansen sammen med ny teknologi og flyselskapers innkjøpskraft for å produsere bærekraftig flydrivstoff som vil gi store utslippskutt i norsk luftfart?
Mulighetene for ny industrivirksomhet med høyt eksportpotensiale og tusenvis av arbeidsplasser i distriktene er store. EU planlegger et innblandingskrav for bærekraftige flydrivstoff på 5 prosent i 2030, økende til 63 prosent i 2050. I dag produseres det kun 100.000 tonn i Europa. Nye anslag viser at Europa vil trenge 40 millioner tonn bærekraftig flydrivstoff per år i 2050 for å møte kravet. 400 nye fabrikker skal settes i sving. Europakommisjonen anslår at 200 000 arbeidsplasser vil skapes i Europa som følge av innblandingskravet.
Finland, Danmark, Tyskland og Nederland utformer nå strategier og planer for pilotanlegg og storskala produksjon. Hva skjer i Norge? Hvilke nye teknologier er mest relevant for storskala produksjon av bærekraftig flydrivstoff her hjemme? Hvilken rolle kan flyselskapene spille? Har vi politisk vilje til å satse stort? Og hvordan kan industrien, flyselskapene og myndighetene jobbe sammen for å akselerere utviklingen og utnytte norske konkurransefortrinn?
Norwegian er en pådriver for at norsk luftfart skal bli fossilfri i 2050. På veien dit skal selskapet kutte CO2-utslipp fra sine flyreiser med 45 prosent innen 2030. Bærekraftig flydrivstoff er avgjørende for å nå målene. Derfor inviterer vi til debatt og påfølgende mingling med lett servering på No. 1 Sportsbar langs Pollen i Arendal onsdag 17. august kl. 16.30.
Velkommen (5 min)
Innledere (5 min hver)
Paneldeltagere (45 min)
Moderator:
Vel møtt!