til hovedinnhold
 
Utskrift fra www.arendalsuka.no
Dette var et arrangement i 2022.

Bærekraftig utvikling i skole og samfunn: muligheter og utfordringer

Arrangør
UiA
Dag
Fredag 19/8 2022 12:00 - 13:00
Arrangementstype
Samtale
Tema
Utdanning
Språk
Norsk
Sted
UiA-teltet
Antall plasser i lokalet
null
 


Om arrangementet

Bærekraftig utvikling i skolen byr på både muligheter og utfordringer. I dette arrangementet skal forskere og lærere presentere sine erfaringer, hvilke utfordringer som byr seg, og først og fremst hvilke muligheter man har i undervisning for bærekraftig utvikling. Dette blir også en samtale om temaet der publikum har mulighet til å sende inn spørsmål underveis.

Bærekraftig utvikling ble i 2020 et av tre tverrfaglige temaer i skolen, og skal med dette være en sentral del av alle fag i hele skolens praksis. Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema skal legge til rette for at elevene skal forstå grunnleggende utviklingstrekk og dilemmaer og hvordan de kan håndteres. For å realisere dette er det behov for kompetanseheving blant lærere. En utfordring er hvordan dette best kan gjøres.  

I samarbeid med NORCE og FN-sambandet inviterer Avdeling for lærerutdanning ved UiA til panelsamtale om bærekraftig utvikling i skolen og hvordan det undervises i dette på universitetet både i lærerutdanningene og i andre utdanninger. Hvordan ulike forståelser av bærekraft kan gi grunnlag for praksisendring og utvikling i møte med vår tids største samfunnsutfordringer står sentralt. 

Bidragsytere er forsker fra NORCE og PhD-stipendiater ved Fakultet for samfunnsvitenskap ved UiA. Stian Olsen fra FN-sambandet, som har mangeårig erfaring fra skolen som lærer og skoleleder, leder samtalen.

 

Medvirkende
  • Siri Veland, Forsker 2, NORCE
  • Stian Olsen, Regionleder, FN-sambandet
  • Magnus Børre Bragdø, PhD-stipendiat og lektor, UiA
  • Marthe Elden Wilhelmsen, PhD-stipendiat og lektor, UiA
Kontaktperson
Gunn Bjørnsen, Studieleder, UiA, 90090962, gunn.bjornsen@uia.no
Universell utforming
Rullestoltilpasset lokale
Servering
Nei
Sidevisninger
1625