Bærekraftig utvikling i skolen byr på både muligheter og utfordringer. I dette arrangementet skal forskere og lærere presentere sine erfaringer, hvilke utfordringer som byr seg, og først og fremst hvilke muligheter man har i undervisning for bærekraftig utvikling. Dette blir også en samtale om temaet der publikum har mulighet til å sende inn spørsmål underveis.
Bærekraftig utvikling ble i 2020 et av tre tverrfaglige temaer i skolen, og skal med dette være en sentral del av alle fag i hele skolens praksis. Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema skal legge til rette for at elevene skal forstå grunnleggende utviklingstrekk og dilemmaer og hvordan de kan håndteres. For å realisere dette er det behov for kompetanseheving blant lærere. En utfordring er hvordan dette best kan gjøres.
I samarbeid med NORCE og FN-sambandet inviterer Avdeling for lærerutdanning ved UiA til panelsamtale om bærekraftig utvikling i skolen og hvordan det undervises i dette på universitetet både i lærerutdanningene og i andre utdanninger. Hvordan ulike forståelser av bærekraft kan gi grunnlag for praksisendring og utvikling i møte med vår tids største samfunnsutfordringer står sentralt.
Bidragsytere er forsker fra NORCE og PhD-stipendiater ved Fakultet for samfunnsvitenskap ved UiA. Stian Olsen fra FN-sambandet, som har mangeårig erfaring fra skolen som lærer og skoleleder, leder samtalen.