til hovedinnhold
 
Utskrift fra www.arendalsuka.no
Dette var et arrangement i 2022.

Er det for enkelt å bli meldt død i Norge?

Arrangør
Skatteetaten
Dag
Tirsdag 16/8 2022 14:00 - 15:00
Arrangementstype
Samtale
Tema
Digitalisering
Språk
Norsk
Sted
Alti Arendal
Stedsbeskrivelse:
Vesterveien 4
Antall plasser i lokalet
150
 


Om arrangementet

Folkeregisteret er modernisert og melding om dødsfall er blitt digital. Det betyr blant annet at informasjonen om en persons død kan deles med samfunnet på sekunder. Hvilken verdi har det? Hvordan brukes denne opplysningen av brukerne av Folkeregisteret? Det er også eksempler på personer som feilaktig har blitt meldt døde. Hva skjer da?

Skatteetaten er også en del av DSOP-samarbeidet, Digital Samhandling Offentlig Privat, der flere aktører samarbeider om digitalisering av viktig prosesser i samfunnet. For eksempel skal et av prosjektene i samarbeidet, «Altinn dødsbo»-løsningen, gjøre det økonomiske oppgjøret etter et dødsfall lettere.

Hva kan "Altinn dødsbo" løse og hva løse det ikke? Horfor er DSOP-samarbeidet nødvendig? Hvilke gevinster gir det, og hva er betydningen av det? Hvilke utfordringer innebærer det?

Skatteetaten inviterer til et arrangement for å diskutere disse spørsmålene og mer til.

Deltagere:

  • Idar Kreutzer, administrerende direktør, Finans Norge
  • Nina Schanke Funnemark, skattedirektør
  • Kirsten Sandberg Natvig, privatperson og forfatter av Aftenposten-kronikken «Jeg er i sjokk over hvordan man som gjenlevende behandles av storsamfunnet»
  • Gunnar Hammersmark, bransjedirektør Virke Gravferd.
  • Marte Kopperstad, Head of Products and Development, Nordea.
  • Torstein Hoem, divisjonsdirektør, Skatteetaten.
  • Bredo Swanberg, programleder for livshendelsen «Dødsfall og arv», Digitaliseringsdirektoratet

 

Kontaktperson
Erlend Fossbakken, Skatteetaten, 40243724, erlend.fossbakken@skatteetaten.no
Twitter:
Universell utforming
Rullestoltilpasset lokale
Rullestoltilpasset WC
Servering
Ja
Sidevisninger
2205