Folkeregisteret er modernisert og melding om dødsfall er blitt digital. Det betyr blant annet at informasjonen om en persons død kan deles med samfunnet på sekunder. Hvilken verdi har det? Hvordan brukes denne opplysningen av brukerne av Folkeregisteret? Det er også eksempler på personer som feilaktig har blitt meldt døde. Hva skjer da?
Skatteetaten er også en del av DSOP-samarbeidet, Digital Samhandling Offentlig Privat, der flere aktører samarbeider om digitalisering av viktig prosesser i samfunnet. For eksempel skal et av prosjektene i samarbeidet, «Altinn dødsbo»-løsningen, gjøre det økonomiske oppgjøret etter et dødsfall lettere.
Hva kan "Altinn dødsbo" løse og hva løse det ikke? Horfor er DSOP-samarbeidet nødvendig? Hvilke gevinster gir det, og hva er betydningen av det? Hvilke utfordringer innebærer det?
Skatteetaten inviterer til et arrangement for å diskutere disse spørsmålene og mer til.
Deltagere: