Rapporterte trafikkulykker med syklister og fotgjengere viser en nedgang de senere årene. Samtidig forteller tall fra skadelegevakten at det kan være store mørketall.
Er det behov for å tenke nytt på dette feltet og ta utgangspunkt i at de fleste skader blant myke trafikanter ikke skyldes biltrafikken? Og bør vi skifte datagrunnlag fra politirapporterte ulykker til tall fra skadelegevakten?
Et nytt registeringsverktøy som skal registrere type ulykke og ulykkessted testes nå ut i på legevakter og sykehus i Agder, gjennom forskningsporsjektet Recyclist. Vi får presentert ferske resultater fra sommerens undersøkelser, og diskuterer andre perspektiver rundt myke trafikanter, ulykker og infrastruktur.
Ulykker og skader med sykkel, elsparkesykkel og mikromobilitet generelt registreres i svært liten grad i dag. Fordi de fleste skader skjer som følge av eneulykker, og slike ulykker i meget liten grad blir rapportert til politiet, er det derfor et stort behov for bedre registreringer av dette. I tillegg mangler vi også kunnskap om hvor ulykkene skjer og hvilke konsekvenser de har på kort og lang sikt.