Grønn omstilling i næringslivet vil for de fleste kreve dyptpløyende endring. Det krever praktiske endringer, strategisk endring og ikke minst kulturell endring. Å drive fram en transformasjon stiller høye krav til ledelsen. Hvor skal man starte? Og hva er viktig å være bevisst på underveis? Når er målet nådd?
Seminaret presenterer:
Verktøy for grønn omstilling: Ann-Kristin Ytreberg, administrerende direktør i Stiftelsen Miljøfyrtårn, presenterer Norges mest brukte ordning for miljøledelse.
Grønn transformasjon i teori og praksis: En samtale mellom Espen Karlsen, administrerende direktør i Jernia og Torbjørn Hekneby, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen UiA.
Miljøfyrtårn lanserte nylig nye kriterier som tar miljøledelse til et nytt nivå. Høyere krav til nettopp ledelsens strategiske ansvar, forankring og kontinuerlig forbedring er blant de viktigste endringene. Målet er å gjøre miljøledelse, og transformasjonsledelse, håndgripelig for både små og store bedrifter som ønsker å ta fatt på den grønne omstillingen og slik drive næringslivet i en grønnere og mer sirkulær retning.
Jernia er kjent for sitt omfattende arbeid med klima og miljø. Blant annet ble kampanje «Trenger onkel enda en stekepanne» kåret til Årets bidrag innen bærekraftig merkevarebygging 2021 av Sustainable Brand Index Norge. Kampanjen oppfordret kundene til å støtte lokale restauranter fremfor å kjøpe enda en stekepanne til onkel til jul. Espen Karlsen har tidligere sagt at klimakrisen krever kriseledelse og peker tydelig på toppledelsens ansvar, med referanse til Gandhi: «Du må selv være de endringene du selv vil se». Karlsen kommer for å dele innsikt fra Jernias grønne reise.
Torbjørn Hekneby leder samtalen og trekker inn innsikt fra sin forskning på endringsledelse ved UiA, samt sin erfaring med omstilling i store norske bedrifter i konsulentselskapet Storform.
Velkommen!