Konkurranseforholdene i verdikjeden for mat og dagligvarer har vært et hett politisk tema denne våren. Sterke interesser kjemper mot hverandre og alle ønsker å eie sannheten om hva som fører til bedre konkurranse. Både Stortinget og næringsminister Jan Christian Vestre har også vært på banen og bedt om tiltak.
Dagligvarekjedenes egne merkevarer (EMV) er et av temaene som skaper engasjement. Næringsministeren har varslet en utredning om EMV, der EMVs betydning for konkurranse, pris og utvalg skal vurderes. Stortinget har fulgt opp blant annet med å be om en egen merkeordning for EMV og at det utarbeides en mer presis definisjon på hva som regnes som en EMV.
Argumentene for og mot EMV er mange. På den ene siden hevdes det at EMV øker dagligvarekjedenes makt ytterligere, uavhengige merkeleverandører presses ut av butikkhylla og at EMV kun er billige kopier av allerede eksisterende merkevarer. Andre løfter fram at EMV bidrar til mer konkurranse blant leverandørene, økt vareutvalg til forbrukerne og markedsmuligheter til leverandører de ellers ikke ville hatt. Det handler også om arbeidsplasser og verdiskaping siden mange EMV-produkter produseres i Norge.
Virke Dagligvare tar debatten i Arendal. Vi har invitert representanter fra dagligvarehandelen, leverandørene og næringskomiteen til debatten "EMV - venn eller fiende?" Fører EMV til innovasjon, lavere priser og bedre utvalg til norske forbrukere? Hvor stort omfang har egentlig EMV?
Debattopplegg: